reklama

Holandsko, krajina, kam sa rada vraciam

Kamila svojim posledným článkom vyvolala vo mne mnoho spomienok, nielen na obdobie pred tridsiatimi rokmi ale aj na moje cesty krajinou, ktorá mi učarovala.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (77)

V mojich spomienkach je Holandsko jedna veľká rovina. Najvyšší vrchol je kostolná veža. Najväčší kopec, umelo vytvorená duna, ktorá sa tiahne pobrežím. Keď sa počasie vydarí tak je vidieť ďaleko. Obrovské plochy pastvín, občas usadlosť, pasúce sa ovce, kravy, kone, nad ktorými lietajú kŕdle čajok. Tieto rozľahlé rovné plochy vo mne vyvolali dojem málo zaľudnenej krajiny. Pritom Holandsko patrí ku krajinám s najväčšou hustotou obyvateľstva v Európe.  

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Cesty cez západné oblasti  sa vinú medzi vodnými plochami Severného mora, riek a umelých kanálov. Je to územie, ktoré z časti leží pod úrovňou hladiny mora. Časté záplavy prinútili obyvateľov urobiť opatrenia na skrotenie vody. Pobrežím sa tiahnu umelo vytvorené vysoké duny a hrádze. Projekt Delta spojil Zeelandské ostrovy s pevninou. V Oosterscheldekeringu bola vybudovaná unikátna protiprílivová priehrada. Keď som to videla, uvedomila som si, čím všetkým obyvatelia týchto končím museli prejsť a akú vôľu museli mať aby tam ostali a našli spôsob, ako sa pred ničivou silou vody chrániť.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Otvorená plocha prináša od mora vietor. Holandsko vietor odpradávna využíva. Je krajinou veterných mlynov, ktoré bývali súčasťou väčších usadlostí. Pomáhali pri mletí múky, pri lisovaní oleja ale aj pri odvodňovaní a vysušovaní zatopených oblastí. Aj v súčasnosti sú mnohé funkčné a mnohé sú iba turistickou atrakciou. Pomaly ale iste sa dostávajú do popredia moderné veterné turbíny na výrobu elektrickej energie. Pre mňa bol vždy zážitok posedieť si v miestach starých veterných mlynov. 

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Je to krajina, kde "dozrievajú" fantastické syry. Predávajú sa nielen v obchodoch, ale aj na pravidelných trhoch, ktoré sú všade v každom väčšom meste. Jeden z najväčších kaasmarktov ( obchodov so syrom) je na námestí v meste Alkmaare v Západnom Frísku. Nosiči v krojoch prenášajú obrovské bochníky syra na špeciálne upravených saniach. Potom ich vážia na oficiálnych váhach skôr, než sa uskutoční obchod. Ženy v tradičných odevoch ponúkajú koštovku a v malom predávajú vynikajúce značkové (gouda, eidam, leiden) ale i neznačkové syry. Syry čerstvé i dobre vyzreté, voňajúce mliekom ale i rôznymi bylinkami. Nevedela som sa dojesť tvrdého karamelizovaného syra, ktorý sa v ústach pomaly rozpúšťal a menil svoju chuť od slanej po sladkú.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

 

Holandsko je krajina vodných kanálov, ktoré dávajú mestám a mestečkám typický ráz. Domy akoby vyrastali z vody. Súčasťou ulíc sú romantické mosty, pevné alebo odklápacie, ktoré umožňujú priechod väčších lodí. Okolo kanálov sú uličky ako stvorené na romantické prechádzky. Ale sú aj miestom spoločenských posedení a miestnych slávností.  

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Učarovali mi domy so slamenými strechami. Raz sa mi stalo, že som sa pozabudla a ako paparazzi som vstúpila na územie sídla, ktoré navonok vyzeralo ako luxusná reštaurácia pri ceste. Vošli sme, zaparkovali, vybrali fotonádobičko a fotila som ako zmyslov zbavená,... až kým nás nezbadali domáci a so psami na nás vybehli aby chránili svoje súkromie. Všetky fotky som vymazala pred zrakom pani domácej, nekonečne som sa ospravedlňovala,... až nás napokon prepustili, zhrození čo si dovoľujú neznámi so značkou SK.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

O tom, že Holanďania majú vzťah k svojmu obydliu, ma utvrdili nielen typické domy s veľkými oknami, ale aj množstvo jemných detailov, ktorými si domovy skrášľujú. Čisté ulice, malé námestíčka, ticho a pohoda, to mi ostala ako symbolika mestečiek, ktorými sme prechádzali. 

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

V Holandsku snáď všetci a všade jazdia na bicykli. Žiadne kopce iba rovina a nekonečné kilometre cyklistických trás dovoľujú vychutnať si tento druh dopravy a športu. 

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Holandsko je krajinou, kde sa chcem vrátiť:

Obrázok blogu

majú pekné kostoly,

Obrázok blogu

 

čisté námestia,

Obrázok blogu

 

vzťah k vlastnej históri a tradíciam.

Nestihla som som vidieť Amsterdam, architektúru domov na grachtoch. Nestihla som sa vnoriť do atmosféry tohto veľkomesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nestihla som som vidieť tulipány a obrovské lány plné kvetov.

A ešte by som chcela vystaviť tvár slanému morskému vetru niekde na ostrovoch Západného Fríska,

Obrázok blogu

 

...na trhoch pozorovať pohyb tak trochu chladných, akoby ostražitých ľudí,

Obrázok blogu

 ... byť na miestach, kde sa tí istí ľudia menia na zábavných a tak trochu rozšafných.

Obrázok blogu

 

Ešte by som chcela ochutnať čierne sladké pelendreky,

Obrázok blogu

 

...a vidieť nádherný západ slnka, ... takže dovidenia Holandsko 

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu