reklama

Život v podzemí - Parížske metro

som nazvala sériu fotografii, ktoré vám postupne predstavím. Sú z parížskeho metra, jedného z najstarších podzemných dopravných systémov v Európe. Do prevádzky bolo uvedené v roku 1900 pod názvom Metropolitná železnica - Metropolitain - Metro. Má 14 hlavných tratí a dve vedľajšie, 436,6 km, 470 staníc.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)
Obrázok blogu

V metre mám vždy paradoxné pocity. Na strane jednej som spokojná z toho, že sa relatívne rýchlo dostanem tam kam potrebujem. Na strane druhej si pripadám ako postavička sci-fi románu, kde sa ľudia pohybujú určenými smermi, v uzavretých tuneloch. V špičke ísť proti prúdu znamená malú samovraždu, dav ťa nepustí.

Systém schodíšť a tunelov, to je podzemie parížskeho metra. Presun dovnútra a von, presun medzi prestupnými stanicami znamená niekedy prejsť slušnú vzdialenosť. Hore schodišťom, dolu schodišťom. Doprava, doľava,...je treba byť v strehu aby sa nepoplietli smerníky očakávaných staníc. Často to býva spojené s pocitom, že mi niekto stúpne na pätu ak spomalím. Dýchame si na krk a presúvame sa v jednom šíku zameraní na jediné, dostať sa k cieľu a rýchlo von na vzduch. A predsa, občas sa stane, že vás niekto v tom zhone zastaví, niečo ponúkne, usmeje sa,...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prievan v tuneloch a dusno v preplnených vagónoch metra. Masa ľudí sa premiestňuje sem a tam v rýchlom tempe a už si ani nevšímajú prespávajúcich bezdomovcov. Veľké reklamné pútače často krát vyvolávajú úsmev v kontraste s ležiacimi bezdomovcami, či uponáhľanými, alebo čakajúcimi ľuďmi. "Rezervácia," tak som nazvala jednu z fotografii s vedomím dvojitého zmyslu tohto slova. Rezervujeme si miesto na strane jednej a vyčleňujeme ľudí do rezervácie, do ohraničeného priestoru na strane druhej. Frekvencia striedania vlakových súprav metra je pomerne rýchla. Maximálne do dvoch minút príde nová súprava a tak by sa zdalo, že lavičky sú tu zbytočné. A predsa sú predmetom rezervácii. Štyri a pol milióna cestujúcich sa denne premiestňuje v útrobách Paríža. Nikto asi nespočítal, koľko ľudí si rezervuje oddychové miesta v metre. Bezdomovci, vymenili slnko za umelé svetlo podzemia, vánok čerstvého vzduchu za prievan, hluk ulíc za permanentný rámus rútiacej sa vlakovej súpravy. Voda v metre nie je k dispozícii a tak z niektorých lavičiek sa šíri zápach zatuchnutého prádla a moču.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Blanche" je názov inej fotografie. Znamená biely ale Parížske metro je multikulturálne. Stretávajú sa v ňom ľudia rôznych národnosti, pletí, kultúr. Stoja a sedia vedľa seba s takou prirodzenosťou, že človek musí uveriť, že rasový problém nie je to hlavné, čo Parížanov trápi. Stretneme v ňom ľudí rôzneho spoločenského postavenia a ich správanie je veľmi podobné. Skoro ráno sa snažia dospať pár minút, alebo začínajú pracovať a cez mobil dávajú prvé inštrukcie, alebo čítajú jednu z mnohých kapitol kníh určenú na čas transportu. Podobne keď sa vracajú z práce, väčšinou zatvoria oči a relaxujú, alebo vybavujú mobilom posledné úlohy na deň, alebo si dohovárajú stretnutia,...alebo. Iba výnimočne medzi sebou komunikujú. Je to paradoxné, sú v intímnom spojení, sedia, stoja tesne vedľa seba a predsa sú si cudzí, ostávajú v anonymite. Málokedy si jeden druhého prezerajú, akoby chceli ostať nevidení a nevidieť. Občas som si urobila malý test, pozerala som na neznámych ľudí a keď mi pohľad vrátili, usmiala som sa na nich. Bolo to akoby vstávali z mŕtvych. Biele i čierne tváre ožili, oči im zasvietili a úsmev mi vrátili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presúvala som sa v podzemí Paríža a cvakala som, doslova, pretože zastať sa často nedalo. Mnohé snímky vznikli v pohybe. Buď som sa pohybovala ja alebo sa pohybovali vagóny metra. Fotky nie sú super z hľadiska TK ale sú autentické. Keď sa k nim vraciam, vždy mi pripomenú zvláštnu zmes pocitov z pohybu v tomto prostredí.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu