Život v podzemí - Parížske metro

Autor: Veronika Bahnová | 13.7.2012 o 8:08 | (upravené 13.7.2012 o 8:31) Karma článku: 8,72 | Prečítané:  1558x

som nazvala sériu fotografii, ktoré vám postupne predstavím. Sú z parížskeho metra, jedného z najstarších podzemných dopravných systémov v Európe. Do prevádzky bolo uvedené v roku 1900 pod názvom Metropolitná železnica - Metropolitain - Metro. Má 14 hlavných tratí a dve vedľajšie, 436,6 km, 470 staníc.

V metre mám vždy paradoxné pocity. Na strane jednej som spokojná z toho, že sa relatívne rýchlo dostanem tam kam potrebujem. Na strane druhej si pripadám ako postavička sci-fi románu, kde sa ľudia pohybujú určenými smermi, v uzavretých tuneloch. V špičke ísť proti prúdu znamená malú samovraždu, dav ťa nepustí.

Systém schodíšť a tunelov, to je podzemie parížskeho metra. Presun dovnútra a von, presun medzi prestupnými stanicami znamená niekedy prejsť slušnú vzdialenosť. Hore schodišťom, dolu schodišťom. Doprava, doľava,...je treba byť v strehu aby sa nepoplietli smerníky očakávaných staníc. Často to býva spojené s pocitom, že mi niekto stúpne na pätu ak spomalím. Dýchame si na krk a presúvame sa v jednom šíku zameraní na jediné, dostať sa k cieľu a rýchlo von na vzduch. A predsa, občas sa stane, že vás niekto v tom zhone zastaví, niečo ponúkne, usmeje sa,...

Prievan v tuneloch a dusno v preplnených vagónoch metra. Masa ľudí sa premiestňuje sem a tam v rýchlom tempe a už si ani nevšímajú prespávajúcich bezdomovcov. Veľké reklamné pútače často krát vyvolávajú úsmev v kontraste s ležiacimi bezdomovcami, či uponáhľanými, alebo čakajúcimi ľuďmi. "Rezervácia," tak som nazvala jednu z fotografii s vedomím dvojitého zmyslu tohto slova. Rezervujeme si miesto na strane jednej a vyčleňujeme ľudí do rezervácie, do ohraničeného priestoru na strane druhej. Frekvencia striedania vlakových súprav metra je pomerne rýchla. Maximálne do dvoch minút príde nová súprava a tak by sa zdalo, že lavičky sú tu zbytočné. A predsa sú predmetom rezervácii. Štyri a pol milióna cestujúcich sa denne premiestňuje v útrobách Paríža. Nikto asi nespočítal, koľko ľudí si rezervuje oddychové miesta v metre. Bezdomovci, vymenili slnko za umelé svetlo podzemia, vánok čerstvého vzduchu za prievan, hluk ulíc za permanentný rámus rútiacej sa vlakovej súpravy. Voda v metre nie je k dispozícii a tak z niektorých lavičiek sa šíri zápach zatuchnutého prádla a moču.

"Blanche" je názov inej fotografie. Znamená biely ale Parížske metro je multikulturálne. Stretávajú sa v ňom ľudia rôznych národnosti, pletí, kultúr. Stoja a sedia vedľa seba s takou prirodzenosťou, že človek musí uveriť, že rasový problém nie je to hlavné, čo Parížanov trápi. Stretneme v ňom ľudí rôzneho spoločenského postavenia a ich správanie je veľmi podobné. Skoro ráno sa snažia dospať pár minút, alebo začínajú pracovať a cez mobil dávajú prvé inštrukcie, alebo čítajú jednu z mnohých kapitol kníh určenú na čas transportu. Podobne keď sa vracajú z práce, väčšinou zatvoria oči a relaxujú, alebo vybavujú mobilom posledné úlohy na deň, alebo si dohovárajú stretnutia,...alebo. Iba výnimočne medzi sebou komunikujú. Je to paradoxné, sú v intímnom spojení, sedia, stoja tesne vedľa seba a predsa sú si cudzí, ostávajú v anonymite. Málokedy si jeden druhého prezerajú, akoby chceli ostať nevidení a nevidieť. Občas som si urobila malý test, pozerala som na neznámych ľudí a keď mi pohľad vrátili, usmiala som sa na nich. Bolo to akoby vstávali z mŕtvych. Biele i čierne tváre ožili, oči im zasvietili a úsmev mi vrátili.

Presúvala som sa v podzemí Paríža a cvakala som, doslova, pretože zastať sa často nedalo. Mnohé snímky vznikli v pohybe. Buď som sa pohybovala ja alebo sa pohybovali vagóny metra. Fotky nie sú super z hľadiska TK ale sú autentické. Keď sa k nim vraciam, vždy mi pripomenú zvláštnu zmes pocitov z pohybu v tomto prostredí.

B_21.jpg

B_24.jpg

B_25.jpg

B_26.jpg

B_27.jpg

B_28.jpg

B_29.jpg

B_30_.jpg

B_31.jpg

B_32.jpg

B_33.jpg

B_34.jpg

B_35.jpg

B_36.jpg

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.


Už ste čítali?