reklama

Plavba cez Atlantik - včera a dnes

Na Island sa dá cestovať lietadlom alebo loďou. My sme sa rozhodli pre plavbu z Dánskeho prístavu Hanstholm, cez  severný Atlantický oceán do Islandského prístavu Seyisfjrur so zastávkou v prístave Tórshavn na Faerských ostrovoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)

 

Obrázok blogu

 

Island objavili Vikingovia, norskí moreplavci. V priebehu celej éry Vikingov (roky 800-1066) sa vydávali na lúpežné výpravy (tzv. viking) aby dobyli nové krajiny. Súčasne aj obyčajní škandinávski farmári, obchodníci, remeselníci sa púšťali na dlhú plavbu Atlantikom aby sa na objavených územiach usídlili. Obrovské vzdialenosti, na pokojnom ale často aj na rozbúrenom oceáne, prekonávali na dvoch typoch lodí.

„Drakkar"( http://www.cdli.ca/CITE/v_drakkar.htm )bola vojenská vikingská loď asi 30 metrov dlhá. Posádku tvorili námorníci, veslári a vojaci. Veslári boli „ľudským" motorom lode v čase bezvetria. A platili tu barbarské pravidlá. Ak veslár bol vysilený, hodili ho cez palubu a nahradili záložníkom, rovnako ako teraz vyhodia na smetisko pokazenú súčiastku. Loď aj posádka bola symbolom bohatstva a najväčšie lode patrili vikingským kniežatám a kráľom. Materiálom na stavbu lode bolo dubové drevo. Vlna alebo kožušina napustená dehtom tvorila výplň špár medzi doskami, aby voda nepresiakala do lode.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

"Knörr" (http://www.cdli.ca/CITE/v_knarr.htm ) bola nákladná, obchodná loď, ktorú používali poľovníci, farmári, remeselníci na osobnú prepravu a prepravu tovaru. Často farmári na lodi prevážali živý dobytok. Jej konštrukcia zodpovedala tomuto účelu, preto bola kratšia (do 16 metrov ), okolo päť metrov široká a ponor mala okolo dvoch metrov.

Obrázok blogu

Na oboch lodiach, okrem posádky, bol naložený nevyhnutný náklad a to pitná voda a strava pre posádku. Obe lode boli plytké, a keďže aj v časoch Vikingov bolo more búrlivé, musela sa priebežne odčerpávať voda z lode. Je pre mňa veľkou záhadou ako sa na takýchto plavidlách dostali títo moreplavci cez Atlantik. A je mnoho záhad aj okolo spôsobu ich navigácie. Ako sa dokázali orientovať v priestore, ktorý tvorí iba nedozerne more a obloha.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Toto všetko som si uvedomovala, keď som sedela na palube jednej z najbezpečnejších dopravných lodí, ktoré brázdia Atlantikom v súčasnosti a v pohodlí baru na ôsmom podlaží som si čítala knihu o Vikingoch, ktorí objavili ostrovy v Atlantiku, ku ktorým sme sa plavili.

Obrázok blogu

"Norrona" je obrovská zaoceánska loď, určená na osobnú a nákladnú dopravu. Má štyri podlažia pod hladinou a štyri podlažia nad hladinou mora, na ktorých je priestor pre ubytovanie, zábavu a oddych cestujúcich ale i priestor na prepravu tovaru, vozidiel.

Obrázok blogu

Ubytovanie je úloha č. 1. pre každého cestujúceho, hneď po príchode na palubu. Norrona poskytuje výber z dvoch možností:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvá možnosť je ubytovanie v 2-4 posteľových kajutách. Tie sú vybavené ako hotelová izba. Majú posteľ, šatník, TV, kúpeľňa, WC, písací stolík, pohovku, chladnička,.... Kajuty sú na 5.-8. poschodí a preto niektoré majú panoramatické okná s výhľadom na more.. Sú určené pre cestujúcich, ktorí si za pohodlie chcú zaplatiť, pretože pobyt v kajutách je nákladný.

Druhá možnosť je ubytovanie v couchettách. Couchetty sú kabínky s lôžkom bez vybavenia. V kabíne je 6 alebo 9 lôžok, v dvoch alebo v troch nad sebou, v priestore 3 x 2 metre a výška 2 metre. Najvyššie lôžko je určené pre skutočne štíhleho cestujúceho, ktorý vydrží spať v jednej polohe celú noc, pretože na otočenie sa je minimálny priestor. Na lehátku sa spí vo vlastných spacakoch. Batožinový priestor nie je, v podstate iba ako súčasť záhlavia lehátka. Je to relatívne lacné, turistické ubytovanie so spoločnými toaletami, sprchami a umyvárňami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Couchetty sa nachádzajú v podpalubí, na druhom najnižšom poschodí, pod nákladným priestorom, hlboko pod hladinou mora. Okná tam prirodzene nie sú. Vzduch je klimatizovaný, chodbové uličky sú necelý meter široké. Dá sa tu chytiť riadny strach z obmedzeného priestoru. Pre klaustrofóbikov by som toto ubytovanie neodporúčala. Úzke chodby, zvlášť pri ubytovávaní, sú zaplnené cestujúcimi, ktorí hľadajú svoje lôžko. V tomto čase je to ako v podzemnom mravenisku, pohyb tam a naspäť medzi priestorom na spanie a toaletami. Každý sa však snaží z podpalubia, čo najrýchlejšie dostať na horné paluby lode. Kým sa loď pohne na šíre more, priestor podpalubia sa vyľudní a v couchettách ostávajú iba tí, ktorí vedia, že ich morská nemoc premôže. A preto tu zaspávajú pod vplyvom liekov na upokojenie a spia celý čas plavby po šírom Atlantickom oceáne.

Konštrukcia lode aj vnútorné usporiadanie je budované tak aby plavba bola pokojná, oddychová. Aby cestujúci neboli rušení hlukom strojovne a aby loď čo najlepšie odolávala chveniu a kolísaniu sa na morskej hladine. A tak cesta na mori je pre mnohých príjemným zážitkom. Napriek tomu sa nedá úplne odladiť zvláštne kolísanie lode, prípadne nárazové výkyvy. Pre mnohých cestujúcich je preto pobyt na kolísajúcej sa lodi veľkým trápením. Personál s tým počíta, vedia, že morská nemoc mnohých neobíde, hneď pri príchode na recepcii ponúkajú biele papierové vrecká. Vedia, že pre niekoho pobyt na lodi bude v režimoch „ležím, zvraciam do bieleho vrecka", „sedím na palube a žalúdok vyprázdňujem priamo do vody cez palubu", „sedím v kresle neďaleko toalety aby som tam rýchlo dobehol", alebo „na toalete strávim celý pobyt" Je to napísané slovami čierneho humoru, ale pre mnohých je to tak. Čistota toaliet klesá s pribúdajúcimi vlnami a dobou pobytu na lodi.

Norrona, pre všetkých cestujúcich, poskytuje počas plavby štandardné služby ako reštauráciu, bar, posedenie na otvorených a krytých palubách. Je tu mnoho ďalších možností ako tráviť čas, napr. plaváreň a fitnes centrum s ležadlami a saunou. Pre deti je veľká a malá herňa s animátormi, ktorí pripravujú pre deti program počas dňa.

Obrázok blogu

Pobyt spríjemňuje aj malé obchodné centrum s dobrým výberom tovaru. Dá sa kúpiť bežná strava, nápoje alkoholické, nealkoholické, ale aj značkové oblečenie, šperky, darčeky a pod.

Obrázok blogu

Večer a noc sa dá stráviť v bare pri živej aj reprodukovanej hudbe. Tancovanie na lodi si však vyžaduje istý tréning, zvlášť ak je more nepokojné a vlny rozhojdajú aj takú veľkú loď ako je Norrona. Vtedy je treba počítať s tým, že tanečné kroky sa stávajú značne neisté. Iba ťažko sa dá tancovať do rytmu, pretože dominantná nie je hudba ale nárazová vlna, ktorá tancujúcich hádže chaoticky sem a tam. Samozrejme má to svoje čaro. A tak tanečná zábava v rytme morských vĺn obyčajne beží až do rána za smiechu tancujúcich i prizerajúcich sa.

Noc strávená v spacaku na palube lodi je nádherná aj keď studená a vlhká od slaných kvapiek vody roznášaných vetrom. Na mori vždy fúka vietor a pohybujúca sa loď sa ním preráža. Je tu počuť hukot mora, vetra, vĺn a obloha je plná hviezd. Všade okolo je tma, tmavomodrá, hlboká, taká divoká,..Pre človeka, ktorý je zvyknutý bývať v meste plnom svetiel, je to neobvyklý zážitok, tmavý priestor medzi morom a oblohou.

Deň sa dá prespať v sede, pracovať, čítať,... vo vnútorných priestoroch

Obrázok blogu

Dá sa stráviť posedením na vonkajšej palube

Obrázok blogu

a pozorovať trieštiace sa vlny.

Obrázok blogu

 Občas sa v diaľke objavia ropné veže.

Obrázok blogu

 

Občas sa v diaľke objavia veľryby.

Obrázok blogu

A dá sa vidieť i pevnina vzdialených Shetlandských ostrovov....

Obrázok blogu

Občas preletia čajky.... Dá sa pozorovať východ slnka,

...a hlavne dá sa nasýtiť pohľadom na nekonečné more, ktoré sa dotýka oblohy na obzore.

Obrázok blogu

 

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu